Econoom Mathijs Bouman: “De economie kan weer terugveren”

Mathijs Bouman

Mathijs Bouman is econoom en columnist bij Het Financieel Dagblad. Ook is hij redacteur/econoom van Nieuwsuur. Sinds 13 jaar woont hij in het Westfriese Hem. You medemblik stelt hem vragen over het effect van COVID-19 op de economie.

YM: Wat betekent de coronacrisis persoonlijk voor jou?
Mathijs: “Voor mij betekent het dat ik geen lezingen meer kan geven.
Normaal ga ik het hele land door, dat gaat nu helaas niet. Aan de ander kant is het journalistiek gezien juist veel drukker geworden.”

YM: Als gevolg van het Covid-19 virus, ziet de economie er niet rooskleurig uit, terwijl er begin van het jaar er nog sprake was van een hele gezonde economische situatie. Denk je dat de Nederlandse economie veerkrachtig genoeg is om straks te herstellen?
“Het hangt er vanaf hoe lang het duurt. Als we in juni of juli weer voor het grootste deel aan de slag kunnen – als alleen tot september de voetbal en evenementen zoals Pinkpop niet doorgaan – en als de horeca langzaamaan weer opengaat, dan kan alles terugveren. Dit is waar de overheid nu op gokt. Er wordt geprobeerd om met veel geld de economie van het ene naar het andere vak te helpen, ervoor te zorgen dat mensen die even geen werk hebben, niet meteen in de werkeloosheid belanden. Ik denk dat dit een goede gok is. Wel denk ik, dat als het te lang duurt, er veel mensen ontslagen worden, bedrijven failliet gaan en banken in de problemen komen. Dan krijg je een vliegwieleffect en schade die niet direct te maken heeft met de coronacrisis zelf. De spiraal omlaag die er normaal is bij een recessie, probeert de overheid te voorkomen.”

YM: Denk je dat het coronavirus veel effect heeft op de middenstand
en verwacht je op dat gebied fundamentele veranderingen in de
economie?

“Ja en nee. Als we uit de lockdown komen, gaat iedereen eerst terug naar normaal. Mensen zullen blij zijn dat ze de dingen kunnen doen die ze een tijd niet mochten. De trend van meer digitaal werken en winkelen was er al, maar nu is wel het moment is dat het echt gaat gebeuren. Ik denk daarom dat MKB-ers in de retail, die dachten nog geen webwinkel te hoeven, het steeds moeilijker krijgen. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone en winkelen digitaal. Datzelfde geldt voor contactloos betalen. Hier waren alle Nederlanders tegen, nu kan iedereen het. Ik denk dat alles in een stroomversnelling raakt.”

YM: Heb je tips voor ondernemers?
“Heel veel hebben het al door: als je langs een kroeg fietst, staat de eigenaar met een kwast in de hand.
Als je stil ligt, gebruik je de tijd om te vernieuwen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld mensen op cursus sturen.
Nog mooier: doe dappere dingen, waarmee je je concurrenten kunt
verslaan. De tijd van recessie is hier het beste moment voor. Natuurlijk moet je het geld hebben, maar veelal is het probleem dat er niet genoeg moed is om in slechte tijden vooruit te kijken.
Denk aan Max Verstappen: als er een ongeluk gebeurt op de baan, dan
neemt iedereen een pitstop. Ze weten dat je toch maar 80 mag en het nemen van de pitstop dus minder meters kost. Gebruik daarom deze tijd om te schakelen naar bijvoorbeeld duurzaam of circulair ondernemen.”

YM: Het is een tijd van anticiperen. Zo verzorgt de horeca nu thuismenu’s. Is dit een goede ontwikkeling?
“Heel goed om hier de periode mee te overbruggen. De horeca heeft het
moeilijk. Daarom is mijn advies: ga naar de gemeente, ga naar de overheid en het UWV en zorg dat je van alle regelingen gebruik maakt. Die zijn er echt om te voorkomen dat gezonde bedrijven failliet gaan. Het is de bedoeling dat je er gebruik van maakt, je hoeft je er niet voor te schamen. De overheid heeft je gedwongen om dicht te gaan, hier staat een vergoeding tegenover.”